biorą udział w przymusowych ogłupiających grach bez granic, a niedzielne wieczory
spędzają smarując pokryte bąblami ciało albo zażywając pigułki przeciwko biegunce
spowodowanej pałeczkami okrężnicy. Z drugiej strony, nawet jeśli ktoś odrzuca waka-
cyjny rytuał i postanawia spędzić niedzielę w czterech ścianach, wymachuje heblem ro-
biąc szafę biblioteczną, montuje kupiony w częściach komputer, zabawia się minitelem
niby pracownik dworca lotniczego.
A potem żalimy się, że w ciągu tygodnia pracownik jest ospały, hydraulik wymiguje
się od pracy, urzędnik dokądś wyszedł. Zapominamy o trzecim przykazaniu: mamy
prawo do wypoczynku.
20
CZY SWOBODA SEKSUALNA JEST PRAWICOWA, CZY LEWI-
COWA?
Kilka tygodni temu dużo się mówiło o rozziewie między społeczeństwem komu-
nistycznym urzeczywistnionym w krajach Europy Wschodniej, a komunistyczną uto-
pią, której przejawy mogliśmy zaobserwować w krajach zachodnich, i o tym, że upadek
pierwszego nie zaciążył w najmniejszym stopniu na istnieniu drugiego, albowiem tak
się zawsze działo w toku historii. Szukając potwierdzenia tych rozziewów, warto byłoby
zastanowić się nad dwoma innymi zjawiskami, które przez co najmniej dwa dziesięcio-
lecia uważano za ściśle powiązane, choć w rzeczywistości ich rozwój przebiegał w spo-
sób wzajemnie przeciwstawny.
Okres, który przeżywamy, charakteryzuje się nie tylko upadkiem reżimów komuni-
stycznych i porzuceniem komunistycznej ideologii przez część zachodniej lewicy, ale
i wzrastającą surowością w sprawach seksu. Fakt, że w telewizji coraz częściej widuje się
obnażone piersi i że kwitnie przemysł pornovideo, trzeba uznać za efekt siły bezwładu
albo nawet jako ustępstwo na rzecz mas, dzięki któremu powrót do surowości będzie
mniej uciążliwy. Rzeczywiście, nieliczne kina z czerwonymi światłami nie eksponują już
swoich afiszów, a władze miejskie zezwalają wprawdzie na sprzedaż materiałów porno-
graficznych, ale tylko w wyznaczonych miejscach.
Surowość obyczajowa pojawiła się w Stanach Zjednoczonych (ale także gdzie in-
dziej) ze strachu przed AIDS. Opustoszały bary dla singles, gdzie można się było spoty-
kać, by przeżyć przygodę jednej nocy, młoda generacja opóznia chwilę inicjacji seksual-
nej, koncepcja trwałego związku bierze górę nad przygodnymi zbiorowymi kontaktami.
We Włoszech duchowni prowadzą pełne rozmachu kampanie przeciwko hedonizmowi;
łatwy seks znalazł się w odwrocie. Prostoduszny i odległy obserwator mógłby ułożyć
następujące równanie: idea rewolucji politycznej stanowiła jedno z ideą łatwej, i zre-
alizowanej, rewolucji seksualnej, schyłek jednej musi więc niechybnie oznaczać schy-
łek drugiej. To trzyma się kupy. Swoboda seksualna jest lewicowa, a surowość pra-
wicowa.
21
Tyle że tam, gdzie komunizm został urzeczywistniony, narzucił ogromną surowość
obyczaju. Sowieccy hierarchowie byli (albo takimi musieli się pokazywać) rzeczni-
kami moralności rodzinnej, a jeszcze dzisiaj (ponieważ wzorce zachowań mają twardy
żywot) rosjanie nie mogą wybaczyć Gorbaczowowi, iż pokazuje publicznie swoją sym-
patyczną żonę w strojach znanych firm gdyż wskutek tego na jego pożycie małżeń-
skie pada cień występnej zmysłowości.
Również na Zachodzie ortodoksyjny komunizm odznaczał się surowością, i nieła-
two wybaczono Togliattiemu zmianę towarzyszki życia, tym bardziej że ta druga była
urodziwa; tygodnik Candido , przedstawiając proletariacką seksualność, posługiwał
się stereotypem trójpiersiowych towarzyszek z wąsikami, członkiń Związku Kobiet
Włoskich, i pozwalał sobie na bezlitosne drwiny ze skromnej powierzchowności Teresy
Noce.
A jednak, jeśli pominąć moralizatorskie zapędy sympatyków Chin ze Służby Ludowi,
rok sześćdziesiąty ósmy i siedemdziesiąty siódmy, nawiązując do wybryków kalifornij-
skich dzieci-kwiatów i rozwiązłości komun berlińskich, utożsamiał wyzwolenie poli-
tyczne z wyzwoleniem seksualnym. Co prawda niektóre grupki krytykowały oficjal- [ Pobierz całość w formacie PDF ]