[ Pobierz całość w formacie PDF ]

3. Mój brat codziennie kąpie się pod prysznicem.
4. Teraz jest zima i trzeba ubierać się w czapkę, rękawiczki i szalik oraz w ciepłą kurtkę.
5. Dzisiaj na obiad będzie zupa pomidorowa z makaronem.
6. Mama wypłaciła pieniądze z banku i kupiła mi spodnie i buty.
7. Moja rodzina pójdzie jutro do muzeum na wystawę obrazów i rzezb.
8. Ciocia Krysia poczuła się słabo i wujek wezwał pogotowie ratunkowe.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić ideogramy podstawowe i tematyczne,
2) określić przedznaki i końcówki fleksyjne niezbędne do przekazania zdań w systemie
językowo-migowym,
3) ustalić jednolity tor mówiony i migany,
4) dostosować mimikę twarzy do treści przekazywanych znaków,
5) przetłumaczyć podane zdania w systemie językowo-migowym,
6) poprawić ewentualne błędy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- poradnik dla ucznia,
- słowniki języka migowego,
- filmy dydaktyczne na temat posługiwania się językiem migowym,
- foliogramy przedstawiające znaki alfabetu palcowego.
wiczenie 2
Ułóż 5 zdań stosując znane Ci znaki a następnie przekaż je w języku migowym
pozostałym osobom, których zadaniem jest prawidłowe odczytanie przedstawionych
wypowiedzi (nie używaj głosu podczas prezentacji).
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić ideogramy podstawowe i tematyczne,
2) określić przedznaki i końcówki fleksyjne niezbędne do przekazania zdań w systemie
językowo-migowym,
3) dostosować mimikę twarzy do treści przekazywanych znaków,
4) przetłumaczyć ułożone zdania w systemie językowo-migowym,
5) odczytać znaki przekazywane przez kolegów lub nauczyciela,
6) poprawić ewentualne błędy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- poradnik dla ucznia,
- słowniki języka migowego,
- filmy dydaktyczne na temat posługiwania się językiem migowym,
- foliogramy przedstawiające znaki alfabetu palcowego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
57
wiczenie 3
Ułóż i przekaż w języku migowym dialogi słyszącego z osobą niesłyszącą na temat
dotyczący: higieny osobistej, jedzenia, zakupów, zainteresowań, rodziny.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić ideogramy podstawowe i tematyczne,
2) określić przedznaki i końcówki fleksyjne niezbędne do przekazania zdań w systemie
językowo-migowym,
3) ustalić jednolity tor mówiony i migany,
4) dostosować mimikę twarzy do treści przekazywanych znaków,
5) ułożyć i przekazać w języku migowym dialogi niesłyszącego z osobą słyszącą,
6) odczytać znaki przekazywane przez kolegów lub nauczyciela,
7) poprawić ewentualne błędy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- poradnik dla ucznia,
- słowniki języka migowego,
- filmy dydaktyczne na temat posługiwania się językiem migowym,
- foliogramy przedstawiające znaki alfabetu palcowego.
wiczenie 4
Zainscenizuj scenkę tematyczną dotyczącą wizyty lekarza pogotowia ratunkowego
w domu niesłyszącej osoby chorej, uwzględniającą prowadzenie wywiadu osobowego
chorobowego i społecznego.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić ideogramy podstawowe i tematyczne,
2) określić przedznaki i końcówki fleksyjne niezbędne do przekazania zdań w systemie
językowo-migowym,
3) ustalić jednolity tor mówiony i migany,
4) zainscenizować scenkę tematyczną,
5) dostosować mimikę twarzy do treści przekazywanych znaków,
6) odczytać znaki przekazywane przez kolegów lub nauczyciela,
7) poprawić ewentualne błędy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- poradnik dla ucznia,
- słowniki języka migowego,
- filmy dydaktyczne na temat posługiwania się językiem migowym,
- foliogramy przedstawiające znaki alfabetu palcowego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
58
4.6.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) wymienić znaki podstawowe w systemie językowo-migowym?
2) podać znaki tematyczne związane z rodziną i domem?
3) przedstawić ideogramy dotyczące czasu?
4) wskazać ideogramy tematyczne dotyczące odzieży?
5) wymienić ideogramy związane z higieną osobistą?
6) przedstawić ideogramy posiłków?
7) podać znaki dotyczące zakupów?
8) określić ideogramy związane z zainteresowaniami?
9) podać znaki związane z tematyką medyczną?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
59
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 24 zadania dotyczące Sporządzania i ekspedycji wyrobów ciastkarskich
oraz kulinarnych z ciast. Wszystkie zadania są wielokrotnego wyboru i tylko jedna
odpowiedz jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej KARCIE ODPOWIEDZI: w zadaniach
wielokrotnego wyboru zaznacz prawidłową odpowiedz X (w przypadku pomyłki należy
błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić odpowiedz
prawidłową).
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas..
8. Na rozwiązanie testu masz 45 minut.
Powodzenia!
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Elementem języka migowego nie jest
a) język mówiony,
b) język migany.
c) mimika twarzy.
d) przekaz pisemny.
2. Dwutorowość w języku migowym oznacza
a) tor pisany i mówiony.
b) tor mówiony i migany.
c) tor migany i czytany.
d) tor mówiony i słuchany.
3. Przedznaki uzupełniają ideogramy
a) posiłków.
b) higieny osobistej.
c) pomieszczeń.
d) części ciała.
4. Przedrostki i przyrostki w wyrazach nazywane są
a) formatami.
b) formami.
c) firmami.
d) formantami.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
60
5. Końcówki fleksyjne stosowane są w przekazywaniu
a) odmiennych części mowy.
b) nieodmiennych części mowy.
c) elementów prozodycznych mowy.
d) plastyki ruchów.
6. Końcówki fleksyjne zawierają
a) całe wyrazy.
b) całe sylaby.
c) całe ideogramy.
d) całe zdania.
7. Odbiór języka migowego wspomagany jest przez
a) analizę słuchowo-wzrokową.
b) ćwiczenia grafomotoryczne.
c) odczytywanie mowy z ust.
d) pracę z tekstem.
8. Jeżeli przekazujemy temat rzeczowników odmiennych, używamy
a) znaków ideograficznych.
b) znaków daktylograficznych.
c) znaków liczebników głównych.
d) znaków liczebników porządkowych.
9. Czasowniki przekazywane są
a) ruchem pojedynczym lub szybszym.
b) ruchem powtórzonym lub wolniejszym.
c) ruchem krótszym lub pojedynczym.
d) ruchem dłuższym lub powtórzonym.
10. Pełny wariant w systemie językowo-migowym polega na przekazie tekstu z dokładnością
co do
a) każdej litery.
b) każdego wyrazu.
c) każdej spółgłoski.
d) każdego akcentu.
11. Wolne tempo przekazu w pełnym wariancie jest spowodowane
a) koniecznością tłumaczenia długich tekstów.
b) koniecznością stosowania daktylografii, przedznaków oraz końcówek fleksyjnych.
c) koniecznością używania skomplikowanych wypowiedzi.
d) koniecznością osobnej prezentacji toru mówionego i migowego.
12. Uproszczony wariant w systemie językowo-migowym polega na przekazie tekstu
z dokładnością co do
a) każdej litery.
b) każdego wyrazu.
c) każdej spółgłoski.
d) każdego akcentu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
61
13. Wariant uproszczony wykorzystywany jest w
a) zajęciach dydaktycznych.
b) każdym kontakcie słyszącego z osobą niesłyszącą. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • arachnea.htw.pl