97
w Sandze. Znajdujemy schronienie w Buddzie, po-
nieważ jest naszym wielkim Nauczycielem. Znaj-
dujemy schronienie w Dharmie, ponieważ jest do-
brym lekarstwem. Znajdujemy schronienie w San-
dze, ponieważ złożona jest z doskonałych przyja-
ciół.
To tylko dzięki znajdowaniu schronienia w Trzech Klejno-
tach można stać się uczniem Buddy i być przysposobionym do
przyjęcia wszystkich pozostałych przykazań. Zasługa znalezie-
nia schronienia w Buddzie, Dharmie i Sandze zostaje urzeczy-
wistniona, jako duchowa odpowiedz. Ci, którzy doświadcza-
ją tej odpowiedzi, znajdują schronienie w Trzech Klejnotach,
niezależnie od tego, czy istnieją jako niebiańskie czy ludz-
kie istoty, mieszkańcy piekieł, głodne duchy czy zwierzęta.
W wyniku tego zasługa, która jest nagromadzona, nieuchron-
nie wzrasta poprzez różne etapy istnienia, prowadząc ostatecz-
nie do najwyższego, niedoścignionego oświecenia Anuttara
Samiak Sambodhi. Wiedz, że sam Czczony przez Zwiat uro-
dził się świadom faktu, że zasługa ta jest niezmierzonej war-
tości i nieprzeniknionej głębi. Dlatego wszystkie żyjące stwo-
rzenia powinny przyjąć to schronienie.
Następnie powinniśmy przyjąć trzy czyste wskazania
i Dziesięć Ważnych Zakazów.
Po pierwsze praktykować dyscyplinę, po drugie praktyko-
wać dobre dharmy, po trzecie pomagać odczuwającym isto-
tom.
1. Nie zabijać,
2. nie kraść,
3. nie uprawiać niewłaściwego seksu,
4. nie kłamać,
5. nie pić alkoholu,
6. nie mówić o błędach innych,
98
7. nie być dumnym i nie chwalić się,
8. nie być skąpym i nie znieważać,
9. nie dawać upustu gniewowi,
10. nie mówić zle o Trzech Klejnotach.
Wszyscy Buddowie otrzymali i przestrzegali Trzech Schro-
nień, Trzech Czystych Wskazań i Dziesięciu Ważnych Za-
kazów. Dzięki otrzymaniu tych wskazań wszyscy Buddowie
trzech światów osiągnęli owoc Stanu Buddy, najwyższą mą-
drość Oświecenia Anuttara Samiak Sambodhi, Diamentowe,
Niezniszczalne Oświecenie. Czy istnieje jakaś mądra osoba,
która z chęcią nie poszukiwałaby tego?
Budda jasno pokazał wszystkim odczuwającym istotom, że
gdy otrzymują wskazania Buddów, to osiągają poziom wszyst-
kich Buddów i urzeczywistniają to samo Wielkie Oświecenie,
naprawdę stając się ich dziećmi. Wszyscy Buddowie przeby-
wają w tym stanie, postrzegają wszystko bez pozostawiania
jakichkolwiek śladów. Kiedy zwykłe istoty czynią z tego swoje
miejsce pobytu, postrzegają wszystko bez rozróżniania. Wów-
czas wszystko w dziesięciu kierunkach dharmadatu ziemia,
trawa, drzewa, płoty, dachówki czy też kamienie wszystko
jest Buddą i działaniem Buddy, i kiedy otrzymuje się ukazanie
objawienia zwykłych zjawisk w tak niezwykły sposób, wów-
czas wszystkie istoty jawią się w cudowny sposób jako ciało
przemienienia Buddy, cudownie ochraniane, intymnie ukazu-
jąc stan doskonałego oświecenia [satori]. To jest cnota zasługi
nie-czynienia, to jest cnota zasług nie-stwarzania, to jest prze-
budzenie ku Oświeconemu Umysłowi Bodhicitta.
4. CZYNIENIE ALTRUISTYCZNEGO ZLUBOWA-
NIA
Przebudzenie Bodhicitty oznacza ślubowanie, że nie do-
świadczę wyzwolenia zanim nie wyzwolę wszystkich odczuwa-
jących istot. Czy to człowiek świecki czy mnich, czy istota
99
niebiańska czy ludzka, czy istota cierpiąca czy czująca radość,
powinna obudzić w swoim sercu pragnienie, by inni przed
nią osiągnęli wyzwolenie. Człowiek, który przebudził w so-
bie taki umysł, chociaż pokornej powierzchowności, jest już
nauczycielem i przewodnikiem wszystkich istot. Nawet ma-
ła siedmioletnia dziewczynka może zostać nauczycielem czte-
rech grup uczniów Buddy i współczującym ojcem wszystkich
istot; mężczyzni i kobiety są całkowicie równi to jest subtelne
i wspaniałe Prawo Drogi Buddy. Po przebudzeniu Bodhicitty
nawet wędrowanie poprzez sześć krain istnienia i cztery for-
my narodzin, przyczyny i skutki tej wędrówki, wszystkie sta-
ją się praktyką ślubowania Bodhi. Dlatego nawet jeśli dotąd
w obecnym życiu na próżno marnotrawiłeś swój czas, powi-
nieneś szybko uczynić to ślubowanie, gdy jest jeszcze czas.
Jeśli nawet zdobyłeś wystarczającą zasługę, aby urzeczywist-
nić Stan Buddy, powinieneś ofiarować ją i zwrócić wszystkim
istotom, aby mogły urzeczywistnić Oświecenie. Są tacy, którzy
przez niezliczone kalpy praktykowali pomagając innym odczu-
wającym istotom, by pierwsze osiągnęły wyzwolenie, sami nie
osiągając stanu Buddy, w ten sposób wyzwalają odczuwające
istoty i odpowiadają na modlitwy odczuwających istot. Istnie-
ją cztery rodzaje Mądrości-Pradzni, które przynoszą pożytek
odczuwającym istotom: pierwszy ofiary, drugi miłujące [ Pobierz całość w formacie PDF ]