wszedł na drogę EBP konieczne będzie właś- zowane badania terenowe, oceniające coraz
ciwe połączenie przywództwa organizacyj- bardziej wyrafinowane i skuteczne protoko-
nego, zmian strategicznych i odpowiednie- ły leczenia. Postęp przebiegał więc ewolu-
go marketingu. Co jednak ważniejsze ten cyjnie, a nie rewolucyjnie. Jeśli w kontekście
nowy kierunek będzie wymagał fundamen- krzywdzenia dzieci uda nam się stworzyć
talnej zmiany w relacji pomiędzy badaniami podobne partnerstwo, my także możemy
a praktyką. EBP to nie tylko praktycy wdra- być świadkami ewolucji.
żający modele przekazane im przez badaczy.
Podejście to oznacza też, że praktyka musi Przedruk za zgodą wydawcy, tłumacze-
zyskać nieco cech nauki, a nauka musi się nie redakcyjne, niekonsultowane z wydaw-
w pewnym stopniu upodobnić do praktyki. cą. Artykuł opublikowano w: Children and
Warunkiem postępu i udoskonalenia stoso- Youth Services Review, vol. 26 (2004) tytuł
wanych interwencji jest partnerstwo i wspól- oryginalny: Evidence-based treatments in child
ne wysiłki naukowców i praktyków. Razem abuse and neglect, Copyright Elsevier (2004).
mogą oni usprawniać istniejące modele, sy-
stematycznie analizować uzyskiwanie wy- Tłumaczenie: Agnieszka Nowak
This article summarizes the background and basic concepts of evidence-based practice (EBP), contrasts EBP
with traditional approaches, and examines how EBP fits within child welfare and child maltreatment rela-
ted service systems. The emerging recommendations of best practice workgroups are reviewed, along with
evidence across a range of child welfare target areas, including prevention, treatment and foster care set-
tings. The article concludes with a review of challenges and possible solutions for implementing EBP s in
child welfare and child maltreatment related service systems.
Dziecko krzywdzone " nr 4 (41) 2012 23
t e o r i a
MARK CHAFFIN, WILLIAM N. FRIEDRICH " OPARTE NA DOWODACH METODY POSTPOWANIA...
Literatura
Berliner L. (2002), Commentary, Sexual Abuse: A Journal of Research and Treatment, vol. 14,
s. 195 198.
Bonner B.L., Walker C.E., Berliner L. (1993), Children with sexual behavior problems: Assessment
and treatment, Washington, D.C.7 Administration for Children, Youth, and Families,
DHHS.
Borduin C.M., Schaeffer C.M. (2001), Multisystematic treatment of juvenile sexual offenders: A prog-
ress report, Journal of Psychology & Human Sexuality, vol. 13, s. 25 42.
Brunk M., Henggeler S.W., Whelan J.P. (1987), Comparison of multisystemic therapy and parent
training in the brief treatment of child abuse and neglect, Journal of Consulting and Clinical
Psychology, vol. 55, s. 171 178.
Campbell D.T., Stanley J.T. (1966), Experimental and quasi-experimental designs for research, Chica-
go: (IL)7 Rand-McNally.
Chaffin M., Silovsky J., Funderburk B., Valle L.A., Brestan E.V., Balachova T. i in. (2004), Par-
ent child interaction therapy with physically abusive parents: Efficacy for reducing future abuse
reports, Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol. 72, s. 491 499.
Chambless D.L., Ollendick T.H. (2001), Empirically supported psychological interventions: Contro-
versies and practices, Annual Review of Psychology, vol. 52, s. 685 716.
Clemens N.A. (2002), Review of the book evidence in the psychological therapies: A critical guide for
practitioners, Psychiatric Services, vol. 53, s. 221.
Cohen J.A., Mannarino A.P. (1997), A treatment study of sexually abused preschool children: Outcome
during a one year follow-up, Journal of the Academy of Child and Adolescent Psychiatry,
vol. 36, s. 1228 1235.
Deblinger E., Lippmann J., Steer R. (1996), Sexually abused children suffering posttraumatic stress
symptoms: Initial treatment outcome findings, Child Maltreatment, vol. 1, s. 310 321.
Duggan A., McFarlane E., Fuddy L., Burrell L., Higman S.M., Windham A. i in. (2004), Ran-
domized trial of a statewide home visiting program: Impact in preventing child abuse and neglect,
Child Abuse & Neglect, vol. 28, s. 597 622.
Dykman R., McPherson B., Ackerman P., Newton J., Mooney D., Wherry J. i in. (1997), Intern-
alizing and externalizing characteristics of sexually and/or physically abused children, Integrative
Physiological and Behavioral Science, vol. 32, s. 62 74.
Eckenrode J., Ganzel B., Henderson C.R., Smith E., Olds D.L., Powers J. i in. (2000), Preventing
child abuse and neglect with a program of nurse home visitation: The limiting effects of domestic
violence, Journal of the American Medical Association, vol. 284, s. 1385 1391.
Finkelhor D., Asdigian N., Dziuba Leatherman J. (1995), Victimization prevention programs for
children: A follow-up, American Journal of Public Health, vol. 85, s. 1684 1689.
Gershater Molko R.M., Lutzker J.R., Wesch D. (2002), Using recidivism data to evaluate project Safe-
Care: An ecobehavioral approach to teach bonding , safety, and health care skills, Child Maltreat-
ment, vol. 7, s. 277 285.
Glazerman S., Levy D.M., Myers D. (2002), Nonexperimental replications of social experiments:
A systematic review. Corporation for the advancement of policy evaluation, Washington (DC)7
Mathematica Policy Research.
Hanson R.K., Bloom I., Stephenson M. (2004), Evaluating community sex offender treatment pro-
grams: A 12-year follow-up of 724 offenders, Canadian Journal of Behavioural Science,
vol. 36, s. 87 96.
24 Dziecko krzywdzone " nr 4 (41) 2012
t e o r i a
MARK CHAFFIN, WILLIAM N. FRIEDRICH " OPARTE NA DOWODACH METODY POSTPOWANIA...
Hanson R.K., Gordon A., Harris A.J.R., Marques J.K., Murphy W., Quinsey V.L. i in. (2002), First
report of the collaborative outcome data project on the effectiveness of psychological treatment for
sex offenders, Sexual Abuse: A Journal of Research and Treatment, vol. 14, s. 169 194.
Hembree Kigin T., McNeil C.B. (1995), Parent child interaction therapy, New York: 7 Plenum.
Henry F. (2002), The Sexual Abuse of Children: Shifting the Paradigm, CDC Injury Center Webcast. [ Pobierz całość w formacie PDF ]