koszty magazynowania.
Jak wynika z raportu Electronic Document Systems Foundation, wartość światowego
rynku publikacji elektronicznych w roku 2001 wyniesie 152 mld USD. Rynek tej postaci
dokumentów rokrocznie wzrasta o 12%. Dalej w raporcie czytamy, że klasyczne metody
reprodukcji w coraz wi¹kszym stopniu b¹dÄ… odchodziÅ‚y w zapomnienie na rzecz techno-
logii cyfrowych, w tym głównie druku cyfrowego. Dokumenty, które dotąd funkcjonowały
w wersji drukowanej, majÄ… pojawiać si¹ wyÅ‚Ä…cznie w wersji elektronicznej (ePaper). Z ra-
portu można dowiedzieć si¹ również, że Stany Zjednoczone b¹dÄ… jednym z pierwszych
paÅ„stw, które zacznÄ… najsilniej przejawiać tendencj¹ do caÅ‚kowitego zastÄ…pienia druko-
wanych wersji książek, zwłaszcza telefonicznych i edukacyjnych, ich elektronicznymi
adaptacjami. Taki rozwój publikowania ma być korzystny przede wszystkim dla publikacji
o charakterze informacyjnym i dydaktycznym, które do roku 2001 zajmą 20% nowocze-
snej formy komunikacji.
Nowe tendencje w branży poligraficznej ujawniÅ‚y si¹ na targach DRUPA 2000. Zasko-
czeniem dla wielu osób byÅ‚o zapewne nawiÄ…zanie współpracy w Dksseldorfie pomi¹dzy
najwi¹kszymi dostawcami systemów dla poligrafii. Firmy, które dotÄ…d ze sobÄ… rywali-
zowaÅ‚y, postanowiÅ‚y poÅ‚Ä…czyć swe siÅ‚y, zjednoczyć si¹ w jeden silny organizm i razem
pracować nad nowymi rozwiązaniami.
28
un
Przegląd procesów
przedprodukcyjnych
konwencjonalnych
i cyfrowych
z wyszczególnieniem
różnic i podobieństw
technologii CtF i CtP
Wielkie firmy oferujące kompleksowe systemy i urządzenia dla wszystkich segmentów
poligrafii nakłaniają obecnie do współpracy mniejsze podmioty, które dostarczają im
alternatywnych technologii w zakresie określonego wąskiego obszaru produkcji drukarskiej.
ZnaczÄ…cy producenci potrafiÄ… docenić osiÄ…gni¹cia firm skupiajÄ…cych si¹ na konkretnym
obszarze produkcji, wykorzystując je pózniej w swych kompleksowych systemach.
Czołowe firmy produkujące maszyny i urządzenia dla poligrafii zmieniają sposób pro-
mowania swoich produktów. Min¹Å‚y już czasy, kiedy chciaÅ‚y one przyciÄ…gnąć klientów,
oferując im coraz to nowsze rozwiązania. Teraz poważne firmy traktują klientów jak part-
nerów, którym starajÄ… si¹ dobrać jak najodpowiedniejsze dla nich maszyny czy urzÄ…dzenia.
Przebieg procesu prepress 29
Takie podejście jest spowodowane tym, że zainteresowani wdrożeniem nowego systemu
nie przywiÄ…zujÄ… wi¹kszej wagi do Å›wieżoÅ›ci danego rozwiÄ…zania poszukujÄ… przede
wszystkim technik i technologii mogących rzeczywiście wpłynąć na ulepszenie ich dzia-
łalności, oczekując przy tym odpowiedniego wsparcia i doradztwa od sprzedawców.
In n u
W dobie upowszechniania mediów elektronicznych wrasta znaczenie Internetu we wszyst-
kich segmentach poligrafii.
Firmy, które dotychczas ostrożnie wypowiadaÅ‚y si¹ o Internecie, mogÄ… zainteresować
si¹ ofertÄ… strategicznego partnera Heidelberga firmy Wam! Net, która przedstawiÅ‚a
swojÄ… koncepcj¹ na unowoczeÅ›nienie przedsi¹biorstw dziaÅ‚ajÄ…cych w sektorze prepress
(w tym głównie przygotowalni).
Pomimo że wzrost znaczenia sieci w produkcji drukarskiej jest niepodważalny, to jednak
wiele firm nadal nie docenia Internetu jako medium mogącego przyspieszyć cyfrowy
przepływ prac praktycznie na każdym jego etapie.
Upowszechnienie si¹ Internetu w przemyÅ›le zwiÄ…zanym z publikowaniem automatycznie
spowoduje wzrost znaczenia tzw. papieru elektronicznego (ePaper). I choć dziś wydaje
si¹, że publikacje drukowane sÄ… najbardziej wygodne w użyciu, to jednak dost¹pność
komputerów i innych urzÄ…dzeÅ„ mogÄ…cych odczytywać dane cyfrowe b¹dzie w coraz wi¹k-
szym stopniu podwyższać priorytet publikacji elektronicznych.
Najwi¹kszym zagrożeniem dla konwencjonalnych metod drukowania jest technologia
PoD, czyli cyfrowe drukowanie na żądanie. Skróci ona maksymalnie proces przygotowania
publikacji do druku, gdyż cyfrowe systemy przepÅ‚ywu prac b¹dÄ… rozwini¹te do tego
stopnia, że umożliwią bezpośrednie skierowanie pracy do wydruku.
Chociaż w wielu mniejszych firmach wydawniczych i drukarskich procesy poligraficzne
są łączone, tzn. na poszczególnych ich etapach wykorzystywane są rozwiązania analogowe
i cyfrowe, to jednak za zwyci¹stwo Internetu w poligrafii należy niewÄ…tpliwie uznać
serwery FTP zainstalowane w tak wielu współczesnych naświetlarniach lub zakładach
drukowania elektronicznego, które pozwalają wyraznie uprościć cyfrowy przepływ prac,
jednocześnie go przyspieszając. A co najważniejsze rozwiązanie to może być stosowane
przez każdego posiadacza komputera wyposażonego w modem (czy inne urządzenie po-
zwalajÄ…ce na poÅ‚Ä…czenie si¹ z sieciÄ…).
n n
Praca w typowej firmie wydawniczej skupia si¹ aktualnie wokół urzÄ…dzeÅ„ wÅ‚Ä…czonych
w cyfrowy przepływ prac, którymi mogą być komputery, drukarki, naświetlarki, skanery
itp. Cyfrowy prepress jest cyklem skÅ‚adajÄ…cym si¹ z wielu etapów. Oznacza to, że zanim
dane zostaną ostatecznie ukształtowane, muszą one być poddane zaawansowanemu prze-
twarzaniu. Najcz¹Å›ciej spotykane etapy cyfrowych przepÅ‚ywów prac omówiono poniżej.
30
Klient, maszynistka, składacz lub inna osoba z kadry wydawniczej wprowadza
tekst, korzystajÄ…c najcz¹Å›ciej z klawiatury i odpowiednich aplikacji, jak MS Word,
WordPerfect, WordStar itp. Tekst może zostać wprowadzony również drogą OCR
(Optical Character Recognition) albo pozyskany za pomocÄ… Å‚Ä…czy internetowych
z miejsca, gdzie już został zamieniony na postać cyfrową lub też z dysku innego [ Pobierz całość w formacie PDF ]