[ Pobierz całość w formacie PDF ]

koszty magazynowania.
Jak wynika z raportu Electronic Document Systems Foundation, wartość światowego
rynku publikacji elektronicznych w roku 2001 wyniesie 152 mld USD. Rynek tej postaci
dokumentów rokrocznie wzrasta o 12%. Dalej w raporcie czytamy, że klasyczne metody
reprodukcji w coraz wi�kszym stopniu b�dą odchodziły w zapomnienie na rzecz techno-
logii cyfrowych, w tym głównie druku cyfrowego. Dokumenty, które dotąd funkcjonowały
w wersji drukowanej, mają pojawiać si� wyłącznie w wersji elektronicznej (ePaper). Z ra-
portu można dowiedzieć si� również, że Stany Zjednoczone b�dą jednym z pierwszych
państw, które zaczną najsilniej przejawiać tendencj� do całkowitego zastąpienia druko-
wanych wersji książek, zwłaszcza telefonicznych i edukacyjnych, ich elektronicznymi
adaptacjami. Taki rozwój publikowania ma być korzystny przede wszystkim dla publikacji
o charakterze informacyjnym i dydaktycznym, które do roku 2001 zajmą 20% nowocze-
snej formy komunikacji.
Nowe tendencje w branży poligraficznej ujawniły si� na targach DRUPA 2000. Zasko-
czeniem dla wielu osób było zapewne nawiązanie współpracy w Dksseldorfie pomi�dzy
najwi�kszymi dostawcami systemów dla poligrafii. Firmy, które dotąd ze sobą rywali-
zowały, postanowiły połączyć swe siły, zjednoczyć si� w jeden silny organizm i razem
pracować nad nowymi rozwiązaniami.
28
un
Przegląd procesów
przedprodukcyjnych
konwencjonalnych
i cyfrowych
z wyszczególnieniem
różnic i podobieństw
technologii CtF i CtP
Wielkie firmy oferujące kompleksowe systemy i urządzenia dla wszystkich segmentów
poligrafii nakłaniają obecnie do współpracy mniejsze podmioty, które dostarczają im
alternatywnych technologii w zakresie określonego wąskiego obszaru produkcji drukarskiej.
Znaczący producenci potrafią docenić osiągni�cia firm skupiających si� na konkretnym
obszarze produkcji, wykorzystując je pózniej w swych kompleksowych systemach.
Czołowe firmy produkujące maszyny i urządzenia dla poligrafii zmieniają sposób pro-
mowania swoich produktów. Min�ły już czasy, kiedy chciały one przyciągnąć klientów,
oferując im coraz to nowsze rozwiązania. Teraz poważne firmy traktują klientów jak part-
nerów, którym starają si� dobrać jak najodpowiedniejsze dla nich maszyny czy urządzenia.
Przebieg procesu prepress 29
Takie podejście jest spowodowane tym, że zainteresowani wdrożeniem nowego systemu
nie przywiązują wi�kszej wagi do świeżości danego rozwiązania  poszukują przede
wszystkim technik i technologii mogących rzeczywiście wpłynąć na ulepszenie ich dzia-
łalności, oczekując przy tym odpowiedniego wsparcia i doradztwa od sprzedawców.
In n u
W dobie upowszechniania mediów elektronicznych wrasta znaczenie Internetu we wszyst-
kich segmentach poligrafii.
Firmy, które dotychczas ostrożnie wypowiadały si� o Internecie, mogą zainteresować
si� ofertą strategicznego partnera Heidelberga  firmy Wam! Net, która przedstawiła
swoją koncepcj� na unowocześnienie przedsi�biorstw działających w sektorze prepress
(w tym głównie przygotowalni).
Pomimo że wzrost znaczenia sieci w produkcji drukarskiej jest niepodważalny, to jednak
wiele firm nadal nie docenia Internetu jako medium mogącego przyspieszyć cyfrowy
przepływ prac praktycznie na każdym jego etapie.
Upowszechnienie si� Internetu w przemyśle związanym z publikowaniem automatycznie
spowoduje wzrost znaczenia tzw. papieru elektronicznego (ePaper). I choć dziś wydaje
si�, że publikacje drukowane są najbardziej wygodne w użyciu, to jednak dost�pność
komputerów i innych urządzeń mogących odczytywać dane cyfrowe b�dzie w coraz wi�k-
szym stopniu podwyższać priorytet publikacji elektronicznych.
Najwi�kszym zagrożeniem dla konwencjonalnych metod drukowania jest technologia
PoD, czyli cyfrowe drukowanie na żądanie. Skróci ona maksymalnie proces przygotowania
publikacji do druku, gdyż cyfrowe systemy przepływu prac b�dą rozwini�te do tego
stopnia, że umożliwią bezpośrednie skierowanie pracy do wydruku.
Chociaż w wielu mniejszych firmach wydawniczych i drukarskich procesy poligraficzne
są łączone, tzn. na poszczególnych ich etapach wykorzystywane są rozwiązania analogowe
i cyfrowe, to jednak za zwyci�stwo Internetu w poligrafii należy niewątpliwie uznać
serwery FTP zainstalowane w tak wielu współczesnych naświetlarniach lub zakładach
drukowania elektronicznego, które pozwalają wyraznie uprościć cyfrowy przepływ prac,
jednocześnie go przyspieszając. A co najważniejsze  rozwiązanie to może być stosowane
przez każdego posiadacza komputera wyposażonego w modem (czy inne urządzenie po-
zwalające na połączenie si� z siecią).
n n
Praca w typowej firmie wydawniczej skupia si� aktualnie wokół urządzeń włączonych
w cyfrowy przepływ prac, którymi mogą być komputery, drukarki, naświetlarki, skanery
itp. Cyfrowy prepress jest cyklem składającym si� z wielu etapów. Oznacza to, że zanim
dane zostaną ostatecznie ukształtowane, muszą one być poddane zaawansowanemu prze-
twarzaniu. Najcz�ściej spotykane etapy cyfrowych przepływów prac omówiono poniżej.
30
Klient, maszynistka, składacz lub inna osoba z kadry wydawniczej wprowadza
tekst, korzystając najcz�ściej z klawiatury i odpowiednich aplikacji, jak MS Word,
WordPerfect, WordStar itp. Tekst może zostać wprowadzony również drogą OCR
(Optical Character Recognition) albo pozyskany za pomocą łączy internetowych
z miejsca, gdzie już został zamieniony na postać cyfrową lub też z dysku innego [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • arachnea.htw.pl