zadowolenia, jakie daje konsumentowi użytkowanie lub posiadanie danego wyrobu.
Zarządzanie jakością należy rozumieć jako zbiór wzajemnie powiązanych procesów,
ukierunkowanych na doskonalenie i pozwalających z jednej strony na poprawę
funkcjonowania przedsiębiorstwa w zakresie realizacji celów wynikających z oczekiwań
klientów oraz innych zainteresowanych stron, a z drugiej osiąganie optymalnych korzyści
przez wszystkie zainteresowane strony.
Skoncentrowanie się na kliencie poprzez monitorowanie jego potrzeb i wymagań stanowi
podstawowy wyznacznik oceny funkcjonowania procesu Zarządzania Jakością
w przedsiębiorstwie.
Podstawy nowoczesnego zarządzania jakością wyznacza 8 zasad zarządzania jakością:
1. Orientacja na klienta.
2. Przywództwo.
3. Zaangażowanie wszystkich pracowników.
4. Ciągłe doskonalenie.
5. Podejście procesowe.
6. Podejście systemowe.
7. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów.
8. Dobre kontakty z dostawcami.
Procesy zarządzania jakością w firmie należy realizować na podstawie pętli Deminga
(rys. 5):
ZAPLANUJ
WYKONAJ
SKORYGUJ
SPRAWDy
Rys. 5. Pętla Deminga
ZAPLANUJ określ cele i procesy niezbędne do osiągnięcia efektów odpowiednich do
wymagań klienta i polityki firmy,
WYKONAJ wdróż procesy,
SPRAWDy monitoruj i mierz procesy i produkty zgodnie z polityką, celami i wymaganiami
dotyczącymi produktu, raportuj wyniki,
SKORYGUJ podejmij działania w celu ciągłego doskonalenia realizacji procesów.
Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością:
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
Każda firma wdrażająca SZJ musi uwzględnić kluczowe działania:
- szkolenie wstępne dla kadry kierowniczej na temat systemów jakości serii ISO,
- określenie celów wprowadzanego systemu,
- podjęcie decyzji o wdrożeniu i poinformowanie o tym całej załogi przedsiębiorstwa,
- audyt wstępny analiza istniejącego systemu jakości,
- opracowanie harmonogramu wdrożenia zakres tematyczny i czasowy,
- szkolenie pracowników w zakresie norm jakości oraz zasad dokumentowania systemu,
- opracowanie polityki jakości,
- projekt systemu,
- wstępny projekt księgi jakości,
- opracowanie procedur wdrażania i audytu,
- wdrożenie systemu,
- opracowanie księgi jakości,
- audyt końcowy próbny,
- działania korygujące,
- audit certyfikujący.
Korzyści z wdrożenia systemu zarządzania jakością obejmują:
- ustalanie polityki i celów przez kadrę kierowniczą najwyższego szczebla,
- poprawę wyników jakościowych, koordynacji i produktywności,
- zrozumienie wymagań klienta z punktu widzenia uzyskania jego zadowolenia,
- usprawnienie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
- lepsze zrozumienie procesów zachodzących w organizacji,
- zrozumienie wpływu wymagań ustawowych i regulacyjnych na organizację i jej klientów,
- uzgodnienie wyraznego zakresu odpowiedzialności i uprawnień dla całego personelu,
- usprawnienie wykorzystania czasu i zasobów,
- zmniejszenie marnotrawstwa,
- otwarcie nowych możliwości rynkowych lub utrzymanie posiadanej pozycji na rynku.
4.9.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Co to jest jakość i zarządzanie jakością?
2. Jakich 8 zasad wyznacza podstawy nowoczesnego zarządzania jakością?
3. Jakie elementy obejmuje pętla Deminga?
4. Według jakich działań musi postępować firma wdrażająca System Zarządzania Jakością?
5. Jakie korzyści wynikają dla firmy z wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością?
4.9.3. wiczenia
wiczenie 1
Scharakteryzuj korzyści wynikające dla firmy z wdrożenia Systemu Zarządzania
Jakością.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) wyszukać w literaturze informacje na temat zarządzania jakością,
2) zapisać listę propozycji na arkuszu papieru w ciągu 10 minut,
3) zaprezentować treść wspólnych zapisów na forum grupy,
4) przedyskutować wspólnie z prowadzącym, jakie korzyści zostały uznane za priorytetowe,
jakie się najczęściej powtarzały.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
Wyposażenie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z rozdziałem 6 Poradnika dla ucznia.
wiczenie 2
Przygotuj propozycję harmonogramu wdrażania systemu zarządzania jakością
w organizacji o dowolnym profilu działalności.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) wyszukać w materiałach dydaktycznych informacje o etapach wdrażania SZJ,
2) sporządzić harmonogram, uwzględniając przedziały czasowe poszczególnych etapów.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z rozdziałem 6 Poradnika dla ucznia.
4.9.4 Sprawdzian postępów
Tak Nie
Czy potrafisz:
1) zdefiniować pojęcia jakość i zarządzanie jakością?
2) wymienić 8 zasad, które wyznaczają podstawy nowoczesnego zarządzania
jakością?
3) wymienić elementy pętli Deminga?
4) opisać, według jakich działań musi postępować firma wdrażająca SZJ?
5) podać korzyści wynikające z wdrożenia SZJ?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
4.10. Systemy zarządzania jakością. Dokumentacja systemu
zarządzania jakością
4.10.1. Materiał nauczania
System zarządzania jakością (SZJ) zgodny z ISO 9001:2000 udostępnia organizacji
zestaw procesów zapewniających odpowiednie, rozsądne podejście do zarządzania
organizacją. System powinien zapewniać spójność i doskonalenie procedur, a tym samym
zapewniać powstawanie produktów i usług spełniających wymagania klienta.
ISO 9000 jest najczęściej stosowaną normą międzynarodową udostępniającą strukturę do
stworzenia efektywnego systemu zarządzania jakością. [ Pobierz całość w formacie PDF ]